neděle 29. března 2015

Jiří Walker Procházka: Hvězdní honáci (1 CD MP3) (účinkuje Jiří Klem) CD Cover



Lidstvu se otevřela cesta ke hvězdám. Hyperprostorová stvoření, důvěrně přezdívaná „krávy“, mohou ve svých útrobách přenášet lidi, stroje i suroviny. Kdo ovládá krávy, ovládá celou Galaxii. Hrabě Kuzněcow, potomek jednoho z nejstarších rodů Císařství, je přesvědčen, že je to jeho posláním. Ale v boji s Hvězdnými honáky rozhodují vedle dělových věží a vrhačů antihmoty i nevyzpytatelné zákony psychokinetiky. Je to závod s časem, protože zatímco lidé potřebují krávy, krávy potřebují hvězdy…

Fantasy, sci-fi, kyberpunk. Legenda těchto literárních žánrů Jiří Walker Procházka byl hostem v Tandemu Tamary Peckové. První povídku napsal jako pomocný dělník v tiskárně zhruba v 25 letech. Troufl si svůj první fantasy příběh ukázat Ondřejovi Neffovi, který mu prý řekl: „Není to úplně blbý.“

„Pak jsem od něj samozřejmě schytal mnoho duchovních pohlavků. Ale první povídka byla psaná rukou v roce 1985, při noční směně v tiskárně. Nevyšla v původním znění, přepracoval jsem ji později na novelu. Vyšla až po revoluci, před rokem 1989 fantazy, sci-fi a dystopie vycházet nemohli.“

Světelný versus kovový

Jaký rozdíl je mezi fantasy a sci-fi literaturou? Jiří Walker Procházka má krásnou teorii: „Ve fantasy románu se dva chlapi bijí kovovými meči, ve sci-fi románu se dva chlapi mydlí světelnými meči a když se dva chlapi bijí za vesnicí dvěma dřevěnými klacky, je to mainstreamová literatura,“ směje se spisovatel.

Kdo je čtenářem fantasy a sci-fi „Můj přítel a můj guru Ondřej Neff kdysi řekl, že člověk se čtenářem, fanouškem sci-fi nestane, nenaučí se jím být. Musí se jím narodit. Kluci a holky v deseti v jedenácti začnou číst Harryho Pottera nebo dobrodružné sci-fi série a zjistí, že se jim líbí příběhy s fantastikou. To jsou potenciální scifisté, jak my říkáme.“

Podle Procházky je na prvním místě příběh, teprve potom žánr. „Obsah knihy musíte říct ve dvou větách. Jednoduchá zápletka, která je porušování zákonů v tom světě. A ten je na vás, jak si stanovíte.“

Například při psaní knihy Hvězdní honáci, která nedávno vyšla jako audiokniha, kvůli jedné kapitole, ve které bojují dva lidé uvnitř slunce, nastudoval Jiří Walker Procházka celou knihu o slunci. „Mohl jsem si dovolit po důkladné vědecké expertize, analýze popsat souboj dvou lidí uprostřed slunce.“

Kája Saudek: Vaše honáky jsem četl častěji než Bibli

Knihu Hvězdní honáci ilustroval Kája Saudek, se kterým se Jiří Walker Procházka znal z conů, setkání fanoušků těchto žánrů. „Nenapadlo mě nic jiného, než jít směle do ateliéru Káji Saudka a říct mu: já jsem nějaký Procházka a znáte mě z conů a já bych chtěl, abyste ilustroval můj vesmírný western. Kája Saudek řekl ANO a já jsem málem spadnul.“

Kája Saudek nemohl tušit, že v tu chvíli existuje pouze pět kapitol této knihy. Hvězdní honáci vznikali 4 roky. „Tu knihu čtyři roky četl a sám řekl: Jiří, já jsem vaše honáky četl častěji než Bibli. To řekl guru českého komiksu,“ vzpomíná nevěřícně Jiří Walker Procházka na spolupráci s Kájou Saudkem.

Audioknihu čtete ušima

V současné době pracuje s Radkem Volfem na vydávání audioknih. Postupně chtějí vydávat původní českou a slovenskou fantasy, sci-fi a horor literaturu. Podle Jiřího Walkera Procházky je audio kniha kniha, kterou čte čtenář ušima.

První jejich adioknihu, Hvězdné honáky načetl Jiří Klem. „Když jsem svoji knížku poslouchal v podání Jiřího Klema, bylo to neuvěřitelné. Pan Klem tomu dává grády. Poslouchal jsem ji v autě a měl jsem problém sledovat provoz. Žádné zbytečné efekty. Vy se musíte do té knihy začíst ušima,“ láká k poslechu adioknihy spisovatel Jiří Walker Procházka.

Jiří Walker Procházka. Audiokniha. Režie Radek Volf.

Čte Jiří Klem.

Natočeno 2014. Vydalo Walker a Volf – audio vydavatelství v roce 2014 (1 CD mp3).

VELKÝ COVER:
 

Žádné komentáře:

Okomentovat